Digital Rights Management (DRM)

Digital Rights Management (DRM) je technológia, ktorá sa používa na ochranu digitálneho obsahu, ako je hudba, filmy a knihy, pred kopírovaním alebo distribuovanou bez povolenia. Je to spôsob, ako si tvorcovia a vydavatelia udržiavať kontrolu nad svojím duševným vlastníctvom a zabezpečiť, aby boli spravodlivo kompenzovaní za svoju prácu.

DRM pracuje šifrovaním digitálneho obsahu a potom ovládaním prístupu k nemu. To znamená, že k obsahu majú prístup iba autorizovaní používatelia a že bez povolenia ho nemožno kopírovať, zdieľať alebo distribuovať. DRM sa dá použiť aj na obmedzenie počtu zariadení, ktoré majú prístup k obsahu, alebo na obmedzenie času, ku ktorému je prístup k obsahu prístupný.

DRM používa mnoho rôznych typov poskytovateľov digitálneho obsahu vrátane služieb streamovania hudby, služieb streamovania videa a vydavateľov elektronických kníh. Často sa považuje za kontroverzný, pretože môže obmedziť schopnosť spotrebiteľov používať a zdieľať obsah, ktorý majú legálne zakúpené.

Kritici DRM tvrdia, že to môže byť príliš reštriktívne a že môže obmedziť schopnosť spotrebiteľov používať obsah, ktorý majú legálne zakúpené spôsobmi, ktoré považujú za vhodné. Napríklad nemusia byť schopní prenášať hudbu z jedného zariadenia do druhého alebo zdieľať elektronickú knihu s priateľom.

Celkovo je DRM dôležitou technológiou na ochranu duševného vlastníctva tvorcov obsahu a zabezpečenie toho, aby boli spravodlivo kompenzované za svoju prácu. Je to však aj kontroverzná otázka, ktorá vyvoláva dôležité otázky týkajúce sa rovnováhy medzi ochranou autorských práv a právami spotrebiteľov.

 

Späť do slovníka pojmov

 

Poznáte tiež...?

 

Webový hosting sa týka služby, ktorá umožňuje jednotlivcom a organizáciám sprístupniť ich webové stránky pre internet. To sa dosahuje požičaním priestoru na serveri, ktorý je výkonným počítačom, ktorý je neustále pripojený k internetu. Keď sa používateľ napíše...

Čítať ďalej

Neutralita siete je zásada, že poskytovatelia internetových služieb (ISP) by mali zaobchádzať rovnako s internetovým prenosom bez toho, aby sa diskriminácia alebo nabíjanie inak na základe obsahu, webovej stránky alebo používateľa. Je to ako myšlienka, že každý by mal mať rovnaký...

Čítať ďalej

Elektronický obchod, skratka pre elektronický obchod, je proces nákupu a predaja výrobkov alebo služieb cez internet. Umožňuje ľuďom nakupovať online a podniky predávať výrobky a služby zákazníkom na celom svete. Elektronický obchod môže mať mnoho podôb vrátane internetových...

Čítať ďalej